Завдяки експертам U-LEAD фінансисти громад Одеської, Кіровоградської та Миколаївської областей дізналися про заходи підтримки фінансової стабільності місцевих бюджетів, зокрема, в умовах воєнного стану.
Йшлося про залучення додаткових резервів, як шляхом залучення нових джерел, так і шляхом економного та раціонального використання наявних коштів. Особлива увага була приділена заходам, необхідних для збалансування місцевих бюджетів, та забезпечення фінансової дисципліни у громаді у цей непростий час.
«Сьогодні місцеві фінансові органи та головні розпорядники коштів стикаються з важкими викликами, пов’язаними з війною. Кожне рішення, кожна вказівка – мають бути особливо зваженими та чітко підкріпленими нормами законодавства, що інтенсивно змінюється. Ми не можемо сьогодні собі дозволити витратити жодну бюджетну копійку неефективно чи неекономно», – зазначила радниця з питань муніципальних фінансів та управління Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» в Одеській області Олеся Голинська.
Крім того, спікери семінару зробили акцент на економному та раціональному використанні коштів, задля цього необхідно проаналізувати дохідну та видаткову частини бюджетів громад.
Також варто скоротити видатки, які не принесуть ефекту економії у майбутньому, розглянути заходи, що призведуть до економії коштів.
Щоб заходи не були гаслами, вони мають бути конкретним планом дій. Наприклад, можуть встановлюватися обмеження на видатки у грошовій формі, використання енергії, заборонятися витрати на деякі матеріали або послуги, призупинятися фінансування урочистих заходів (окрім надважливих), капітальних видатків тощо. Щомісяця мають проводитися контроль, аналіз та коригування цих заходів, - підкреслили експерти. І додали, що одним з джерел фінансування можуть бути залучені кошти з позабюджетних джерел: благодійна допомога, гранти та інші залучені ресурси.
Експерти U-LEAD радять громадам більш прискіпливо та уважно ставитися до можливостей наповнення місцевих бюджетів. За їх словами резерви для підтримки/підвищення фінансової спроможності існують практично завжди, головне правильно розставити пріоритети і цілі.
Зазначалося, що не кожна громада досконало вивчала та аналізувала всі наявні джерела доходів та можливості їх збільшення у мирні часи. Під час війни здається, що не до цього. Але від наповнення місцевих бюджетів залежить допомога армії, підтримка населення, ліквідація наслідків вторгнення тощо. Наприклад, зараз держава прийняла ряд програм для підтримки підприємців І-ІІІ груп. Проте, якісна комунікація з представниками малого та середнього бізнесу може переконати підприємців сплачувати податки в повному обсязі, якщо це не знищує підприємство. Крім того, суттєвим ресурсом для підвищення фінансової спроможності можуть бути внутрішньо переміщені особи та залучення суб’єктів господарювання до роботи в громаді, - зазначили експерти.
Серед резервів для наповнення місцевих бюджетів були озвучені такі:
залучення до сплати ПДФО відокремлених підрозділів юридичних осіб, в тому числі підрозділів ЗСУ, працевлаштування ВПО, створення нових робочих місць, в тому числі шляхом релокації підприємств, залучення інвесторів;
усунення недоліків в управлінні комунальними підприємствами і виведення їх із збитковості;
більш ефективне управління земельними ресурсами, зокрема перегляд діючих договорів оренди, проведення інвентаризації, системне ведення обліку земель, своєчасний перегляд орендної плати, формування бази даних платників податків плати за землю тощо;
встановлення податків на нерухомість, запровадження туристичного збору, податку за лісові землі, збір за паркування.